ממצפה חרשים לפקיעין הישנה

מדריך: דוד מלכה

תקציר: שביל הליכה משפחתי של 3 שעות וסיומו בכפר העתיק והציורי פקיעין הישנה .

את המסלול המסומן בצבע שחור, ניתן להתחיל לפני שער הכניסה והרחבה הנמצאת מדרום לכביש, כך נרוויח תצפית נוספת לבקעת בית הכרם והגליל המרכזי, ואף נעבור ליד שרידי "קבר עבוד" שהוא בעצם, שריד למלכודת נמרים שצדו הכפריים באזור. עבוד היה הרועה שנטרף כי לא האמין שלמלכודת מגיעים נמרים !!!

ניכנס מבריכת המים למצפה חרשים נחצה אותו או ממזרח או ממערב ונפגוש בסימון השחור הנמצא בסמוך לירידה מהכביש הטבעתי של מצפה חרשים היורד לתחנת הסניקה של המצפה. השביל יורד בערוץ של חורש טבעי ים תיכוני טיפוסי של עצי אלון מצוי, אלה ארץ ישראלית וקידה שעירה. במורד השביל נפגוש במערה קרסטית הנמצאת בדופן המערבית של הערוץ, האופיינית לסלעי הגיר ומשמשת את רועי הצאן בחורף מפני הגשמים.

הדרך עוברת בסמוך לשטחים מוכשרים ומעובדים עד אשר נפגשים בגבעה חשופה וייחודית בנוף האזורי הנטועה בכרמי זיתים. בראש גבעה זו נמצאים שרידיו של תל חרשים שבו נמצאו חרסים מתקופת הברונזה ובסמוך אליו התגלתה מערת קבורה ובה שישה קברים (סרקופגים) מהתקופה הכלקוליתית, כמו כן במקום נמצא שריד לתנור להתכת ברזל ומכאן שמו- חרשי הברזל.

משרידי התל נרד בחזרה לשביל המסומן ונכנס לכפר העתיק- פקיעין. כפר המאחד את תושבי ארבעת הדתות דרוזים , נוצרים, מוסלמים ויהודים, שנציגה הם משפחת זינאתי.

אסור לפספס את הביקור במעיין הכפר, תחנת הקמח, אנדרטת הלוחמים הדרוזים, מערת רבי שמעון בר יוחאי, כנסיות, חלווה, את בית הכנסת היהודי ששרד את כל הטלאות. ולספוג את ניחוחות הקפה והמטבח העולים מכל סמטה.

הכפר פקיעין

מדריך: דוד מלכה

בפקיעין נשמרה רציפות של חיים יהודיים מימי בית שני עד ימינו.

פקיעין נמצאת בגליל העליון המרכזי, לא רחוק ממעלות. בתלמוד נקרא המקום תקוע, פקע, בקע. בספר הזוהר הוא נקרא פקיעין וכנראה שהגרסה הערבית לשם המקום, אל- בקיעה, היא הסבה לערבית של השם העברי פקיעין. משערים שהשם פקיעין פירושו בקעה בין הרים.

ראשיתו של היישוב היהודי פקיעין היא בימי בית שני. לאורך כל התקופה הייתה בקע יישוב חשוב בגליל. יוספוס פלביוס הזכיר את כפר בקע בספרו "מלחמות היהודים". לאחר חורבן בית שני הגיעו משפחות כוהנים מירושלים לגליל ורבי יוסף ומספר משפחות מירושלים השתקעו בפקיעין. בזמן מרד בר כוכבא (132 – 135 לס') הסתתרו, עפ"י מקורות יהודיים (הספרות התנאית, מדרש רבה), במערה בפקיעין רבי שמעון בר יוחאי ובנו רבי אלעזר. הם שהו במערה 13 שנים. ובזכות עצי החרוב שספקו להם את מקור המזון ומעיין המים החיים 

ב- 1522 הגיע התייר היהודי משה באסולה לארץ וביקר בפקיעין שנקראה אז בשמה הערבי "בוקיעה". באסולה הזכיר בספרו עובדי אדמה יהודיים בפקיעין. יהודי פקיעין עסקו, נוסף על עיסוקם בחקלאות, בתעשיית המשי. ב- 1824 חיו בפקיעין כ- 20 משפחות של צאצאי היהודים מימי הבית השני. הן עסקו בחקלאות וספקו תוצרת חלב, דבש, לימונים ותפוחים לשווקים בארץ. ב- 1837 התיישבו בכפר יהודים אשכנזים, שברחו מצפת בשל רעידת אדמה, אך באותה שנה פקדה את האזור כולו רעידת אדמה, ופקיעין נפגעה מאוד.

בית הכנסת ועתיקות פקיעין

ב- 1873 הסתיימה בנייתו מחדש של בית הכנסת. בית הכנסת נמצא במרכז הכפר והוא הוקם על המקום שבו עמד בית הכנסת העתיק. בית הכנסת העתיק היה מטיפוס בתי הכנסת הגליליים בברעם ומירון. בית הכנסת העתיק הוקם על שרידי בית מדרשו של רבי יהושע בן חנניה. עפ"י מסורת בני המקום הובאו לבית הכנסת אבנים מבית המקדש, שעליהן היו מסותתים מנורה,אתרוג, ולולב, וגם אחד משערי בית המקדש.

תאמו איתי סיור וידאו בוואטסאפ